Przejdź do treści
Strona główna » BLOG » Jak napisać propozycję wydawniczą

Jak napisać propozycję wydawniczą

propozycja wydawnicza jak napisać

Czym jest propozycja wydawnicza i co zawiera

Propozycja wydawnicza to komplet dokumentów, które wysyłasz do wydawnictwa. W skład propozycji wydawniczej wchodzi plik z książką, jej streszczenie, biogram autora oraz mail do wydawcy.

Wszystkie te elementy powinny spełniać określone warunki i być sformułowane w konkretny sposób. O tym, jak je przygotować, przeczytasz w poniższym artykule.

Jak napisać streszczenie książki do wydawnictwa

Zacznijmy od streszczenia.

To zwykle moment, kiedy większość autorów wyrywa sobie włosy z głowy. I nie dziwię się – nie jest łatwo spojrzeć na swój tekst z dystansem, z lotu ptaka.

Po pierwsze: w streszczeniu podajemy wszystkie wydarzenia od A do Z. Pamiętaj, że to nie blurb. Nie unikamy spoilerów, wręcz przeciwnie – powinniśmy napisać, w jaki sposób kończy się książka. To dla wydawcy ważna informacja, bo redaktor, który odbierze Twojego maila, nie będzie miał czasu na czytanie Twojej książki od deski do deski. On robi tylko wstępną selekcję i ocenia Cię na podstawie przesłanych materiałów. Właśnie dlatego warto zadbać o to, żeby były jak najlepiej przygotowane.

Po drugie: streszczenie powinno liczyć koło 1800 znaków ze spacjami – chyba że wydawnictwo w wytycznych zaznaczyło inaczej. Musisz przedstawić głównego bohatera oraz oś fabularną, czyli wyłącznie najważniejsze wydarzenia, które popychają fabułę do przodu.

Po trzecie: z mojego doświadczenia wynika, że bardzo często w tym momencie problem mają osoby, które nie znają klasycznych podziałów historii na trzy czy pięć aktów, opisały zbyt wielu bohaterów lub nie dopracowały wydarzeń. Jeżeli wciąż wychodzi Ci, że wszystkie wydarzenia są bardzo ważne i z niczego nie możesz zrezygnować, a pracujesz nad tym od tygodni, to może być dobry moment, żeby się zastanowić, czy kompozycja książki nie wymaga doszlifowania.

Propozycja wydawnicza – jak napisać biogram dla wydawcy

Pisanie biogramu to kolejny bolesny moment dla autora.

Pamiętaj, że tekst, który piszesz dla wydawcy, w większości przypadków NIE JEST tym biogramem, który zobaczą czytelnicy. To na pewno bardzo odblokuje Ci głowę przy pisaniu – bo masz tylko jeden cel: przedstawić się wydawcy z jak najlepszej strony. O zjednywaniu sobie czytelników możesz pomyśleć później.

Biogram powinien liczyć koło pół strony, czyli mniej więcej 900 znaków ze spacjami. Jeżeli wyjdzie krótszy, to nie dopisuj tam na siłę nie wiadomo czego.Biogram musi być napisany w trzeciej osobie liczby pojedynczej. Jeśli masz już jakieś osiągnięcia, którymi możesz się pochwalić – opublikowane książki, nagrodzone opowiadania – koniecznie o nich tutaj wspomnij. Skup się wyłącznie na kwestiach związanych z pisaniem, tzn.: nie pisz, że pracujesz jako fakturzystka, nie informuj, że w liceum prowadziłaś gazetkę szkolną. O sprawach prywatnych pisz tylko wtedy, kiedy mają związek z Twoją książką. Np. możesz wspomnieć, że jesteś mamą trójki dzieci, jeśli wysyłasz propozycję książki dla dzieci, lub poinformować, że pracujesz jako prokurator, kiedy wysyłasz wydawnictwu kryminał.

Jak przygotować pliki do wydawnictwa

Uniwersalną czcionką, którą preferują wydawcy, jest Times New Roman w rozmiarze 12, z interlinią 1,5. Niektóre wydawnictwa życzą sobie jednak, żeby książka została przygotowana w konkretny sposób. Zawsze to sprawdzaj przed wysłaniem plików.

Chcesz mistrzowsko sformatować swój tekst?
Zapisz się do mojego newslettera i odbierz bezpłatny e-book o tym, jak przygotować książkę, zanim puścisz ją w świat!

Przemyśl starannie nazwę, jaką chcesz nadać plikom. Nie nazywaj ich po prostu Książka-draft95.doc! Może się zdarzyć, że Twoja powieść powędruje od redaktora inicjującego do recenzenta wewnętrznego, stamtąd do sekretarza redakcji, stamtąd do prezesa wydawnictwa, a stamtąd wróci do redaktora inicjującego. Nigdy nie wiesz, gdzie trafi Twój tekst. Dlatego w nazwie pliku warto zawrzeć Twoje imię, nazwisko, tytuł powieści i ewentualnie jeszcze gatunek. Np.: Kornelia-Dabrowska-Groza-kryminal.doc.

Redaktorzy w wydawnictwach są zapracowani, przez ich ręce przechodzą dziennie setki plików, więc zawsze zakładaj, że zapomną, gdzie zapisali Twój plik albo jak brzmiał Twój adres e-mail. Ułatw im odnalezienie Ciebie.

Jak napisać maila z propozycją wydawniczą

Kolejnym problemem, z którym często się mierzą autorzy, jest kwestia, co napisać w mailu do wydawnictwa. Trzeba pamiętać, żeby odpowiednio go zatytułować, zawrzeć w nim wszystkie właściwe informacje i stosownie nazwać pliki.

Co to znaczy?

Tytuł maila do wydawcy powinien jasno wskazywać, że zawiera propozycję wydawniczą. Niektóre wydawnictwa podają swoje wytyczne na stronie (zawsze to sprawdzaj!). Jeżeli natomiast nie ma takich wskazówek, bezpiecznym, uniwersalnym tytułem będzie np.: „Propozycja wydawnicza – powieść urban fantasy”. Nie kombinuj na siłę, nie dopisuj rzeczy w rodzaju „Arcydzieło, które trzeba przeczytać”.

W mailu do wydawcy zawrzyj tylko to, co najważniejsze, czyli: informację o gatunku, grupie docelowej, ukończonych kursach pisarskich i krótki, dosłownie dwuzdaniowy opis fabuły. Jeżeli masz jakieś media społecznościowe i prowadzisz je regularnie, również o nich tutaj wspomnij. Nie rozpisuj się na pięć stron – mail ma być krótki, zwięzły i na temat. To dopiero zajawka tego, co wydawca znajdzie w załączonych plikach.

Ile czasu zajmuje napisanie propozycji wydawniczej

Bardzo dużo zależy od wprawy. Jeśli po raz pierwszy przygotowujesz takie dokumenty, ich przygotowanie może Ci zająć nawet dwa tygodnie. Nie zakładaj, że uda Ci się napisać propozycję wydawniczą w jeden dzień. Samo streszczenie może przyprawić Cię o ból głowy. Lepiej założyć, że napisanie propozycji potrwa miesiąc, niż że potrwa tydzień.

Pamiętaj też, że zarówno pisanie, jak i wydawanie książki to maraton – nie sprint. Nie spiesz się, pracuj cierpliwie nad swoją powieścią.

Propozycja wydawnicza – do kogo wysyłać maila

Na stronie wydawnictw znajdziesz szczegółowe informacje, do kogo skierować propozycję wydawniczą. Zerknij na przykład tutaj. Zazwyczaj jest to ogólny mail, np. autorzy(at)wydawnictwo.pl, niektóre mają specjalne formularze. Zawsze zapoznawaj się szczegółowo z wytycznymi od wydawnictwa – każde ma trochę inne oczekiwania. Dostosowując się do nich, pokażesz, że traktujesz poważnie pracę nie tylko swoją, lecz także osób po drugiej stronie.

Nie ma też jednej dobrej odpowiedzi na pytanie, w jakim wydawnictwie najlepiej wydać książkę. Przede wszystkim dlatego, że wydawnictwa wydają konkretne gatunki i mają określone profile powieści, które ich interesują. Wysyłaj propozycję do tego wydawnictwa, które publikuje gatunek, w którym tworzysz.

Ile czeka się na odpowiedź z wydawnictwa

Niestety nie ma reguły, jeśli chodzi o to, jak szybko odpowiada wydawnictwo. Niektóre wydawnictwa odzywają się już po paru dniach, niektóre po miesiącu, niektóre po pół roku, a niektóre… po dwóch latach, kiedy już dawno masz innego wydawcę. Na odpowiedź od wydawnictwa czeka się tyle, ile trzeba.

Czy można coś zrobić, żeby przyspieszyć ich pracę? Absolutnie nie. Nie bombarduj wydawnictw mailami. Czekaj cierpliwie.

Po jakim czasie można wysłać ponownie propozycję wydawniczą

To bardzo trudne pytanie, bo odpowiedź na nie zależy od wielu czynników.

Przede wszystkim – jeśli dostajesz odpowiedzi wyłącznie odmowne lub od wydawców vanity, warto się zastanowić, czy nie trzeba popracować jeszcze nad książką. Warto wtedy zainwestować w profesjonalny (to znaczy płatny!) beta reading, konsultacje z trenerem pisania czy osobą z branży.

Jeżeli wydawnictwa tradycyjne również odrzuciły książkę, warto dopytać o powody. Może po prostu nie wpisujesz się w obecne trendy lub są jakieś inne czynniki, które miały wpływ na ich decyzję.

Jeżeli masz pewność, że Twoja książka jest w popularnym nurcie, została dobrze przygotowana i masz pozytywne opinie od profesjonalnych beta readerów, wtedy możesz po jakimś czasie wysłać propozycję jeszcze raz. Jeśli wydawnictwo na swojej stronie deklaruje, że odpowiada w ciągu trzech miesięcy, jeżeli jest zainteresowane wydaniem powieści, odczekaj sześć i wtedy ponów zapytanie.

Co robić w międzyczasie?

Dużo pisz, czytaj jeszcze więcej, śledź wydarzenia branżowe, zadbaj o swoje social media, rozwijaj warsztat, doszkalaj się. Nie warto siedzieć i czekać na cud!

Potrzebujesz dokładniejszych informacji? Nie masz pojęcia, jak napisać biogram, skoro nie masz żadnych wybitnych osiągnięć? Nie wiesz, jak napisać streszczenie książki dla wydawnictwa?

Sprawdź mój webinar!

Dowiesz się z niego, co w streszczeniu zostawić, a co z niego wyciąć. Pokażę Ci, jak dokładnie powinien wyglądać e-mail do wydawcy. Zobaczysz, jak napisać biogram.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *